Beschrijving
After Nero’s is opgericht op 30 april 1980.
Het is 30 april 1980 voormalig koningin Beatrix is net ingehuldigd in de Nieuwe kerk in Amsterdam, en in het Wapen van Utrecht te Sint Jansklooster is er na de opening van de Kloostermarkt een naam bedacht voor een pril jonge wagenbouwgroep in oprichting de After Nero’s genaamd. Er kwam een verzoek van de COV, dat iedere wagenbouw groep een originele naam moest bedenken voor het komende corso in augustus van het jaar 1980.
Het jaar er voor, in 1979 hebben wij als vrienden groep de eerste corsowagen gebouwd als jeugdgroep, de leeftijd was jong, deze varieerde tussen de leeftijd van 15-16 jaar oud. De corso wagen die we toen bouwden was een fragment van het Colosseum in Rome, met figurantanten op de tribune, en onder toeziend oog van Keizer Nero een gladiatorenstrijd opgevoerd.
De jaren ernaar waren vrij rustig voor de After Nero’s qua prijzen, wij waren een middenmoter, maar iets specifiek bedenken stonden wij in die tijd wel om bekend, menig opmerking. “een typische After Nero’s wagen werd er vaak gezegd. In 1981 hadden wij onze eerste T-shirts, zelf gedrukt. In de feest tent werd na het avond corso werd er met Argusogen naar ons gekeken, en het jaar er op was de trend gezet, andere groepen volgden. In 1988 met de wagen “de Kerkmuis” was echt een mega klapper, alles klopte, de figuranten als muizenkoor, een organist, een klokkenluider en zelfs twee muizen die in de echt werden verbonden! Een corso wagen welke tot de verbeelding sprak (geheel zelf rijdend), en menigeen had deze wagen genomineerd als Ereprijs winnaar. En bij het avond corso werd het werkelijkheid. de Ereprijs! De twee jaren er na, in 1989 en 1990 haalden de AN het zelfde kunstje nog eens uit, met het Krekelconcert (geheel elektrisch bestuurd) in 1989, en in 1990 met prinses Zilvermaan (deels elektrisch bestuurd) en een wagen waar zo’n 140.000 dahlia bloemen was verwerkt, met echte kamelen, paarden, een hele stoet, en dus drie keer op rij de Ereprijs!
De jaren er na hebben de After Nero’s een “tandje minder” gedaan, maar het plezier was er niet minder om. Tot 1997 waren het vooral 4e, 5e en 7e prijzen die behaald werden. Eind jaren negentig werd er een nieuw onderstel gebouwd en ook werden de wagens een stukje groter. Met als resultaat enkele top 3 noteringen en in 2001 zelfs de Ereprijs met Dies Et Noctus!
In de jaren daarna was vooral de 5e prijs een veel voorkomende uitslag. Daartussen ook enkele uitschieters naar boven maar ook 2 10e prijzen. Sinds 2022 bouwen wij onze wagens in een tent en is het opzetten verledentijd. Met vernieuwde ontwerpen probeert de After Nero’s haar steentje bij te dragen in het corso, zo ook in 2024 als met een ambitieus project een 5e prijs behaalt word met Buddleja Davidii.